
Beskeder og beskedkategorier
Formål:
Beskeder og beskedkategorier er hjælpeværktøjer til interne brugere af XFlow. Det kan være fordelagtigt at opsætte hjælpebeskeder til brugere i organisationen, når der eksempelvis er nye funktioner i systemet, for at forklare komplekse funktioner, adressere fejlmeddelelser og hvordan man kan løse problemer, til træning og on-boarding, og meget mere.
Formålet med denne artikel er at vise, hvordan du opsætter beskeder og beskedkategorier.
Sidst redigeret: 13/03/2025

Indholdsfortegnelse:
1.1. Opret ny beskedkategori
2.1. Opret hjælpebesked
2.2. Gem og vis hjælpebesked
2.3. Send hjælpebeskeder som notifikation

1. Beskedkategorier
En beskedkategori skal være emnet for flere af dine hjælpebeskeder. Når du opretter en ny beskedkategori, skal du tænke på at gøre kategorien klar og defineret, samt nem at forstå og tænke på dens relevans.
1.1. Opret ny beskedkategori:
For at oprette en ny beskedkategori skal du trykke på “Beskedkategorier” under ”Hjælpeværktøjer” i venstre side af XFlow.
Herefter trykker du på Opret ny øverst i højre hjørne af siden.
Tilføj indhold til din beskedkategori
Her tilføjer du:
Kategoriens navn
Kategoriens beskrivelse
Angive om beskeder i kategorien skal vises på hjælpeside.
Når du har oprettet en ny beskedkategori, har du mulighed for at tilføje flere hjælpebeskeder til kategorien.
Følgende side vil herefter komme frem:

2. Beskeder
For at oprette nye hjælpebeskeder skal du trykke på Hjælpeværktøjer i menuen til venstre i adminstrationsdelen og herefter vælge Beskeder.
2.1. Opret hjælpebeskeder
Du opretter en ny hjælpebesked ved at trykke på Opret ny i højre hjørne af siden.
Tilføj indhold til din hjælpebesked
Hvis du gemmer hjælpebeskeden under en beskedkategori, kan brugeren se den med det samme under Hjælp > Beskeder fra administrationen i brugerdelen.
2.2. Gem og vis hjælpebesked
Aktiver funktionen under Rettigheder > Roller
En hjælpebesked kan også sendes direkte til de interne brugere af XFlow ved at sende den som mail. Det gør du ved at trykke Gem og send en mailnotifikation, når du opretter hjælpebeskeden.
2.3. Send hjælpebeskeder som notifikation
På den måde bliver hjælpebeskeden vist som besked fra administrationen og sendt som mail til brugere, der har tændt for indstillingen Modtage mails fra systemadminstrator under fanen Rettigheder > Roller i venstre menu.
Tryk på Brugerdel > Hjælp og vælg fra valgmuligheder
Bemærk: Hjælpebeskeden bliver sendt til alle brugere i miljøet, der har funktionen Modtage mails fra systemadministrator til.
Her tilføjer du:
Overskrift
Indholdet af din hjælpebesked
En valgt kategori
Du har mulighed for at formatere hjælpebeskeden, så den står klart og præcist, og tilføje links.
Når du opretter en hjælpebesked kan du klikke på “Gem og send mailnotifikation nederst i fanen
Herefter tikkes boksen “Modtage mails fra systemadminstrationer” af
Klik herefter på blyanten for at tilgå indstillingerne for systemadminstrator