
Dataafleveringer: Digital Post
Med dataafleveringen “Digital Post” kan du aflevere data fra en udfyldt selvbetjeningsløsning via Digital Post. “Digital Post” dataafleveringen kan desuden være et nyttigt redskab til at sende kvitteringer til interne og eksterne brugere, når en selvbetjeningsløsning er blevet udfyldt.
Formål:
Formålet med denne artikel er at introducere dig for, hvordan du sætter dataafleveringer op til Digital Post.
En central del af afsendelse af dataafleveringer via Digital Post er oprettelsen af beskedskabeloner, som vil udgøre den besked, som sendes via Digital Post. Vil du lære mere om opsætningen af disse, kan du klikke her.
Sidst redigeret: 05/02-2025

I dette eksempel vil du blive introduceret for, hvordan du tilføjer dataafleveringen i et helt simpelt flow. I vores eksempel skal vi forestille os, at en borger sender en ansøgning til en kommune. Når borgeren har udfyldt ansøgningen, skal der sendes 2 dataafleveringer via Digital Post:
En kvittering til borgeren, som bekræfter at udfyldelsen er sendt afsted til kommunen
En kvittering til en fællespostkasse i kommunen, som fortæller at de har modtaget en ny ansøgning
Borgeren har i sin ansøgning angivet sit fulde navn og sin e-mail. Desuden er der i forvejen oprettet beskedskabeloner til hhv. borger og kommune. Du kan læse mere om, hvordan man opretter beskedskabeloner ved at klikke her.
Jeg tilføjer først de to dataafleveringer til slut-aktiviteten. Dette gør jeg ved at klikke på aktiviteten og derefter klikke på “Tilføj dataaflevering” i det øvre højre hjørne i indstillingerne for trinnet.
1. Tilføj dataaflevering til en aktivitet i flowdesigneren
Klik på “Tilføj dataaflevering” for at tilføje dataafleveringen til slutaktiviteten
Herefter fremsøger jeg dataafleveringen “Digitalpost afsender”:
Vælg “Digitalpost afsender” for at begynde opsætningen
Du har nu oprettet en “Digitalpost afsender” dataaflevering.

Når du efterfølgende åbner dataafleveringen, vil der åbnes en menu med en lang række indstillinger. I første omgang kan du navngive dataafleveringen, så du har overblik over, hvad den enkelte dataaflevering anvendes til. I dette tilfælde starter vi med at oprette dataafleveringen, som skal sende en mailkvittering til borgeren, når vedkommende har afsluttet sin udfyldelse. Derfor navngiver vi dataafleveringen “Kvittering til borger”:
2. Indstillinger for Digitalpost afsender dataafleveringen
Herefter vælger vi via flettefelterne, hvilket data der skal hentes fra blanketten og fremgå i beskedskabelonen.
Nedenfor kan du læse hvad samtlige indstillinger betyder og hvordan de anvendes:
-
Definerer, hvornår en dataaflevering skal køre. Du kan her vælge mellem 3 valg:
Ingen værdi: dataafleveringen vil ikke køre
Fast værdi: dataafleveringen kører altid
Felt værdi: Her kan du definere en betingelse for at dataafleveringen skal køre. Dette vil basere sig på svar fra specifikke felter i selvbetjeningsløsningen
-
Her kan du vælge modtager af dataafleveringen enten gennem CVR- eller CPR nummer. Dette felt er påkrævet ved en Digitalpost afsender.
-
Med dette felt har du mulighed for at vælge den beskedskabelon, der skal tilknyttes ifm. dataafleveringen.
-
Her kan du vedhæfte specifikke dokumenter, der skal sendes sammen med dataafleveringen. Dette indebærer bl.a. Memo dokumenter, signeringsdokumenter mm.
-
Med denne indstilling kan du angive, hvad der skal ske med dataafleveringen i tilfælde af, at en borger er fritaget fra Digital Post. Her har du mulighed for at undlade at sende fjernprint.
-
Kontaktpunkt, der angiver, hvor beskeden sendes fra.
-
Kontaktpunkt, der angiver, hvilken postkasse, modtager af Digital Post-beskeden kan svare tilbage til.
-
Kontaktpunkt, der angiver, hvilken fællespostkasse der sendes til. Her vil regionens CVR-nummer fortsat skulle angives, men det er ydermere muligt at specificere hvilken fællespostkasse i regionen, som beskeden skal sendes til, således der f.eks. sendes til en specifik afdeling i regionen og ikke blot til regionens hovedpostkasse. Dette gøres ved at angive den specifikke postkasses UUID.
-
Svarfristen, som gør at linket kan udløbe.
-
Teksten der vises på linket.
-
Et link, der vil vise sig som en knap.
-
Med denne indstilling kan du angive, hvad der skal ske med dataafleveringen i tilfælde af, at en borger er fritaget fra Digital Post. Her har du mulighed for altid at sende som fjernprint.
-
Her kan du definere, om udfyldelsen og/eller signaturen skal vedhæftes som PDF i e-mailen.
-
Her kan du vælge, om der skal vedhæftes dokumenter, som eventuelt er blevet vedhæftet i selvbetjeningsløsningen.
-
Her kan du definere om samtlige vedhæftede dokumenter skal sendes med i mailen.
-
Med denne indstilling kan du angive, hvad der skal ske med dataafleveringen i tilfælde af, at en borger er fritaget fra Digital Post. Her har du mulighed for at skippe en aflevering, hvis en borger ikke er tilmeldt Digital Post.
-
Her kan du vælge, hvilket sprog modtageren skal modtage PDF eller beskedskabelon på.
-
Kan vedhæftes som dokumentation for at materiale afsendes. Dette kan både være signeringsdokumenter, Memo-dokumenter og alle vedhæftede dokumenter fra en arbejdsgang.
-
Anvendes til at hente data fra felter i blanketten. Disse værdier kan blive indsat på [MailDatabehandlerFlettefelt] pladserne i beskedskabelonen, såfremt disse er anvendt.