Version 2023.3 – 20. september 2023


I det følgende kan du læse om de nye funktioner og rettelser, som version 2023.3 af XFlow indeholder.

Onsdag den 20. september 2023 vil XFlow begynde udrulning af release 2023.3 for SaaS-kunder.

Hvis I er On-Premise kunde, skal I huske at bestille tid til jeres opdatering. Opdateringen er mulig fra onsdag den 27. september 2023.

Se gennemgangen af releasen her

Indhold i Release 2023.3


  • Nyt API-felt

  • Ny smart opbygning af brugerdefineret API-dataafleveringer og API-felter

  • To-faktor godkendelse ved e-mail login

  • Blanketskabelonkategorier

  • Optimering af performance ved redigering af dataafleveringer

  • Tilføjelser til oplysningspligt

  • Forbedret design i flowdesigneren

  • Kategorisering af felter i opbygning af blanketskabeloner

  • Mindre ændringer

  • Fejlrettelser

Nyt API-felt


Med vores nye API-felt kan I nu nemt integrere data i jeres blanketter direkte med eksterne systemer via API-kald. Baseret på tidligere indtastede oplysninger i blanketterne kan I automatisk hente og præsentere relevant data for f.eks. borgerne via API-kald.

  1. Dynamisk dataintegration: Hent faste værdier eller data fra blanketter, og send dem i et API-kald.

  2. Automatisk feltudfyldning: Når I modtager svar fra jeres API-kald, kan de returnerede data automatisk blive udfyldt i de relevante felter på jeres blanket.

API-feltet er designet til at integrere let med eksterne systemer uden at kræve ekstra trin. Så snart en anmodning er sendt, kan det modtagne svar automatisk udfylde relevante felter på blanketten.

Uanset om du ønsker at sende en fast værdi eller en værdi fra et specifikt felt i blanketten, giver API-feltet dig muligheden for at gøre begge.

Hvis I ønsker en dybere forståelse og trin-for-trin vejledning til brugen af det nye API-felt, kan I læse vores support artikler, hvor I vil finde både en detaljeret introduktionsguide og en manual til opsætningen:

Ny smart opbygning af brugerdefineret API-dataafleveringer og API-felter


Indstillingerne har nu fået tre menupunkter: ‘Generelt’, ‘Autentifikation’ og ‘Konfiguration’. Dette er ændret for at gøre det lettere og mere overskueligt at opsætte.

Under ‘Konfiguration’ er der kommet en hjælpefunktion, der giver et forslag til den JSON-skabelon, der skal opbygges til det kald, som afleveringen laver.

Denne funktion fungerer ved, at man tilknytter de input- og outputfelter, man skal bruge. Derefter trykker man på ‘Vis JSON-Skabelon forslag’.

Forslaget kan derefter give en god indikation på opsætningen og layoutet. Det er muligt at kopiere den foreslåede JSON-skabelon eller overskrive ens nuværende JSON.

XFlow bestræber sig på at være simpelt opbygget, således det er muligt for alle at benytte, selv personer uden teknisk baggrund. Derfor har opsætningen af API-dataafleveringer og API-Felter nu fået et løft i  brugergrænsefladen. 

For at imødekomme alle former for API’er, bliver det nu muligt at benytte en ny autentifikationsmulighed, som længe har ligget bag en betalingsvæg. Denne nye autentifikationsmulighed er via Bearer Token. Derfor findes der nu mulighed for autentifikation via e-mail/password og Bearer Token.

To-faktor godkendelse ved e-mail login


Ved login med e-mail har vi tilføjet muligheden for at tilknytte to-faktor godkendelse. Dette for at øge sikkerheden omkring denne loginmetode. 

I kan selv bestemme, hvorvidt I ønsker at anvende to-faktor godkendelse – indstillingen er ikke slået til som standard. Hvis I vælger at anvende to-faktor godkendelse ved e-mail login, vil brugeren få tilsendt en kode til sin telefon, som de skal indtaste ved login.

I slår to-faktor godkendelse til i administrationsdelen under ‘Organisation’ → ‘Indstillinger’ → ‘System’ → ‘Two Factor Authentication’. 

Første gang brugeren logger ind med e-mail efter vedkommende er blevet oprettet i XFlow, skal brugeren indtaste sit telefonnummer, hvorefter brugeren bliver bedt om at logge ind igen – nu med to-faktor godkendelse.

Bemærk: Hvis I vælger at anvende to-faktor godkendelse, er der en omkostning forbundet med dette, da der fra XFlow sendes en kode til brugeren via SMS. Ved spørgsmål til dette, er I velkommen til at kontakte os.

Blanketskabelon-kategorier


Der er nu mulighed centralt at oprette kategorier, som derefter kan tilknyttes til blanketskabeloner.

På oversigten over blanketskabeloner kan du filtrere baseret på kategorier, enten som individuelle tags eller i kombination. Der er også blevet tilføjet yderligere filtreringsmuligheder, såsom 'Aktiv status’, 'Ejer' og 'Blanketskabelontype' (Normal/Print).

Dertil har siden for tilknyttede blanketskabeloner på arbejdsgangskabelonen har gennemgået en opdatering. Nu opdaterer siden ikke længere automatisk, når man fjerner en blanketskabelon, og designet er blevet moderniseret. Der er nu også en søgefunktion, hvor man kan søge i blanketskabeloner ved hjælp af de ovennævnte kategorier - enten per kategori, i kombination eller ved hjælp af søgetekst.

Bemærk: Fælles blanketskabeloner kan kun tilknyttes til fælles kategorier. Men disse fælles kategorier kan også anvendes til lokale blanketskabeloner.

Forbedret design i flowdesigneren


Vi har opdateret og forbedret udseendet af vores flowdesigner for at gøre det endnu nemmere og mere intuitivt at anvende.

  • Konsekvent pil-visning: Vi har rettet et problem, hvor nogle pile ikke altid viste sig korrekt og kunne gå ud af sync.

  • Fuld visning af navne: Nu kan du nemt se selv de længste dataafleveringsnavne, når du arbejder med aktivitetsskabeloner.

  • Nemmere adgang til indstillinger: Vi har flyttet flere indstillingsmuligheder ud, så de er nemmere at finde og justere:

    • Opsætning af brugerdefinerede betingelser.

    • Vi har også forbedret vores URL-validering, så du ikke længere behøver at tilføje "www." foran.

  • Flowinformation: Det er nu langt lettere at danne sig et overblik over indstillinger på hvert enkelt trin i flowdesigneren. De vigtigste funktioner er nu beskrevet med symboler direkte i visningen.

Optimering af performance ved redigering af dataafleveringer


Ved redigering af indstillinger for dataafleveringer på en arbejdsgangskabelon, har det været en udfordring, at systemet gradvist blev langsommere og langsommere, jo flere dataafleveringer man åbner og redigerer. Gemmer man arbejdsgangen, er hastigheden normal igen.

Denne udfordring er nu løst, således systemets performance ikke påvirkes af, at man åbner og redigerer flere dataafleveringer.

Dertil har vi rettet en fejl, hvor ændringen af navnet på dataafleveringen ikke ændrede sig efter  vinduet blev lukket - dette er nu udbedret.

Tilføjelser til Oplysningspligt


Til dette release har vi udviklet en del på ’Oplysningspligt’-konceptet i XFlow. Nedenfor fremgår en beskrivelse af de tilføjelser og ændringer, som vi har foretaget:
 

1. Ændringer i Oplysningspligt-konceptet:

  • "Standard"-konceptet er fjernet. Alt er nu under ét begreb, og alt hvad der tidligere var mærket som "Standard", er nu under normal oplysningspligt.

  • Hvis du tidligere har arbejdet med "Standard"-oplysningspligter, skal I gennemgå disse arbejdsgange og tilføje oplysningspligter igen.

  • I kan nu se, hvor oplysningspligten bliver brugt i systemet.
     

2. Forbedret adgang og rettigheder:

  • Alle har nu adgang til oplysningspligt-siden, men kun brugere med specifikke rettigheder kan foretage ændringer.

  • For kunder som benytter import fra Serviceplatformen: Nu kan du integrere data fra din organisation direkte i oplysningspligten.
     

3. Forbedringer i PDF-præsentation:

  • Vælg hvor oplysningspligten skal placeres i PDF'en - enten øverst eller nederst.

  • Generelle forbedringer i PDF-udseendet.

  • Ny mulighed for at have oplysningspligten udvidet direkte på formularen.
     

4. Dropdown på Oplysningspligter:

  • Tilføj information direkte fra en anden oplysningspligt, herunder overskrift og indhold for tilgængelige sprog.
     

5. Introduktion til Kategorier:

  • "Standard Oplysningspligt" er nu erstattet med "Kategorier".

  • Som standard vil gamle oplysningspligter blive kategoriseret under "Generelt".

  • Opret og tilpas kategorier som ønsket.

  • Få en oversigt over oplysningspligter knyttet til hver kategori.

  • Med den rette adgang kan du oprette en låst kategori, hvor kun specifikke brugere kan redigere og tilknytte oplysningspligter.

  • Tilføj alle oplysningspligter fra en kategori direkte på arbejdsgangskabelonen.

Bemærk: Ved ændringer i oplysningspligter inden for en kategori skal de tilføjes igen på arbejdsgangskabelonen. Dog vil ændringer foretaget direkte på oplysningspligten altid blive afspejlet.

Kategorisering af felter i opbygning af blanketskabelon


Felterne, som I kan anvende til at opbygge jeres blanketskabeloner, er blevet grupperet i en række af kategorier for at gøre oversigten mere overskuelig og logisk. Kategorierne vil som standard være foldet ud, når I tilgår en blanketskabelon, således I kan se alle felter i de forskellige kategorier.

Ved siden af søgefeltet øverst har I mulighed for enten at folde alle felter ud eller folde alle felter sammen på én gang. Det er også muligt at klikke på en enkelt kategori for enten at folde denne sammen eller ud.

Det lille ikon, der figurerer ud for nogle af felterne, f.eks. tekstfeltet og talfeltet, indikerer at feltet indgår i udfyldelsesloggen for arbejdsgangen.

Mindre ændringer


  • XFlow understøtter nu muligheden for at skippe kvitteringer fra beskedfordeleren, hvis man ikke ønsker at dataafleveringen venter på kvitteringer. Indstillingen ligger under: ‘Organisation’ → ‘Serviceplatformen’ → ‘Digital Post’ → ‘Ignorer beskedfordeleren ved Digital Post’ (Kommune)

  • NemID-signering er fjernet fra XFlow

  • .ICS fil fra booking/dato-feltet

  • Ved oprettelse af arbejdsgange bliver dataafleverings-mapnings, som ikke bliver brugt, ikke oprettet. Dette giver bedre performance i opstartsfasen. 

  • Bookingfelt udvidet til at kunne begrænse hvilken tid der kan laves bookings indenfor

  • Mulighed for selv at definere, om man ønsker en tidsbar på kvitteringssiden.

  • Udvidelse af facitfeltet til at kunne anvende mere end to decimaler

  • Muligt at pre-udfyld adresse i afstandsfeltets til og fra adresse

  • Definer, om overskrift-feltet skal være en del af indholdsfortegnelsen

  • Udvidelse af link parameter til at kunne tilføje nyt linkparameter ud fra blanketfelter, så man ikke skal kopiere/indsætte værdier manuelt.

  • Søgefelt i pop-up til valg af send til rettighedsgruppe i blanketten.

  • Ændrede knaptekster tilpasser sig pop-up dialoger

  • Ændring af brugerstyring for eksterne brugere: Der er den 30/8 sendt en nyhedsmail ud til alle kunder vedr. denne ændring.

  • Rediger teksten på hjælpedokumentknapperne på et hjælpedokument felt, således man kan skrive hvilket dokument/vejledning/lovsamling man downloader/åbner

  • Digital Post-indstilling flyttet til egne kategori i organisations indstillinger

  • Oprydning i organisations- og systemindstillinger, så de nu er mere overskuelige og en lang række af ubrugte indstillinger er slettet

  • Liste over hvem man er substitut for under ’Alle brugere’ på administrationsdelen

  • Sletteregler på arbejdsgangskabelon tilføjet til rapportudtræk for arbejdsgangskabeloner.

  • Udvidelse af QR-felt: Muligt at trække links, heltal og tekst ind i QR koden.

  • APOS-felt: Ved hentning af værdier i AposMedarbejder er det nu muligt at trække værdierne AnsatFraLaes og AnsatTilLaes i dataaflveringsmappingen

  • Udvidelse af matrikel-felt: Vis og brug BFE-nummeret fra matriklen

  • Begrænsning på antal karakterer i ”Ansvarlig noter og dokumentation” udvidet

  • Se liste over, hvor hjælpedokumenter anvendes

  • Cicero: Ændringer til ’Opret låner’. Hvis en nyoprettet låner, ikke matcher på CPR og navn, slettes den igen og der sendes en fejlbesked til brugeren via mail

Fejlrettelser


  • Standardværdi blev forkert fjernet i talfelt, hvis feltet er skjult - dette er nu rettet

  • Felter som ikke vises pga. sammenligningsfelt, kommer med i opsummeringen

  • Navision: Ved benytteles af ALIAS blev for mange felter vist i read-only

  • Read only i APOS datofelt virker ikke

  • Invitation til ekstern bruger via CPR-nummer sendte for mange beskeder i parallelle flows.

  • Fejl ved vedhæftning af dokumentation: Nemt at komme til at vedhæfte for mange filer og sletning af vedhæftede filer slår ikke igennem

  • API- og SQL-dataafleveringer gjorde ikke arbejdsgangskabelonen avanceret

  • Når ændringer i roller/rettigheder gemmes, kunne det i visse tilfælde giver en timeout

  • Indstillingsændringer manglede at tilføje slettede arbejdsgangskabeloner hvis de kun blev softdeleted.

  • Ikke muligt at skifte linje når man laver dokumentation på en arbejdsgangskabelon

  • Ved kopiering af en arbejdsgangskabelon, kopieres alle indstillinger ikke med

  • Fejl ved brugerdefineret Excel-udtræk: Ved søgning, der har over 200 rækker skete der en fejl

  • På brugerdelen kommer der ikke nogen notifikationer frem for udfylder

  • WCAG-tilføjelser

  • En fejl hvor Zoom-level var for kraftigt ved brug af WMS-lag er udbedret.