Introduktion til adresse

Formål

Formålet med denne artikel er at give dig en grundlæggende forståelse af adressefeltet og dets indstillinger samt give dig inspiration til, hvordan feltet kan benyttes i opbygningen af blanketter.

Adressefeltet giver udfylderen mulighed for at indtaste en adresse. Vejnavn, husnummer, postnummer og by bliver indtastet i en og samme felt.
Feltet har en del funktioner og indstillinger, der kan justeres efter jeres behov.

Adresse som en del af personoplysninger

Der findes andre felter, som indeholder et adressefelt. Derfor er det værd at overveje, hvad du skal bruge adressefeltet til i blanketten, og om det giver bedre mening at benytte nogle af de andre felter. Skal adresse-feltet bruges i forbindelse med indhentning af personoplysninger eller virksomhedsoplysninger, kan du med fordel benytte felterne: Personoplysninger og virksomhedsoplysninger.

Vigtige indstillinger:

  1. Kun gyldige adresser:
    Med denne indstilling kan udfylder kun skrive gyldige adresser ind i feltet. Når man begynder at skrive navnet på en adresse, vil der automatisk komme forslag til udfyldningen, og man kan derefter vælge adressen, man søger. På denne måde undgås tastefejl.
     
  2. Vis kommunenavn
    Denne funktion indsætter et felt under adressefeltet, som automatisk udfylder den kommune, som den indtastede adresse tilhører.
     
  3. Filtrér adresse på postnumre
    Her kan du sætte begrænsninger til dit adressefelt, således at det kun er adresser i udvalgte postnumre, som kan søges frem og vælges.
     
  4. Filtrér adresse på kommunekoder
    Med denne indstilling kan du begrænse adressefeltet, så det kun er adresser i udvalgte kommuner, der kan søges frem og vælges.
Hvor godt besvarede denne artikel dit spørgsmål?